Znika średnia pozycja strony w Google Ads

 

W sierpniu 2019 r. Google poinformował swoich klientów, że wkrótce wskaźnik średniej pozycji reklamy nie będzie już dostępny w panelu Google Ads.

Innymi słowy wraz z końcem wrześnie nie będzie można sprawdzić średniej pozycji strony w ramach prowadzonych kampanii.

 

Co to jest średnia pozycja reklamy strony?

Dzięki współczynnikowi średniej pozycji reklamy można było kontrolować na jakim miejscu na stronie z wynikami wyszukiwania wyświetla sie treść adwordsów. Pozycja to zazwyczaj była jednym z ważniejszych wskaźników raportowanym klientom przez osoby prowadzące kampanie. Wskaźnik dotyczący średniej pozycji reklamy będzie dostępny w panelu Google Ads do września. Dla niektórych kont może zostać usunięty nawet wcześniej ponieważ Google ustaliło datę graniczną na 29 września 2019.

 

Co zamiast średniej pozycji?

Zamiast niej Google utworzył dwie nowe pozycje: % wyświetleń na najwyższej pozycji oraz % wyświetleń u góry strony. Wg Google te nowe dane pozwolą uzyskać bardziej przejrzysty obraz widoczności reklam na stronie z wynikami wyszukiwania niż średnia pozycja reklamy. Google uzasadnia to celem dostarczenia użytkownikom Google Ads jeszcze bardziej dokładniejszych danych na temat skuteczności reklam.

 

O co dokładnie chodzi?

Jak nie wiadomo o co dokładnie, zawsze odpowiedź jest jedna: o pieniądze. To moja prywatna opinia. O ile wcześniejsza średnia pozycja strony była miarodajnym wskaźnikiem, o tyle nowe wskaźniki, bynajmniej na początku niewiele powiedzą osobom spoza branży. Dlaczego? Ponieważ np. 10% wyświetleń na najwyższej pozycji oraz 40% wyświetleń u góry strony w branżach o dużej konkurencyjności osobom niezorientowanym podświadomie zasugeruje, że jeszcze więcej należałoby przeznaczyć na kampanie, a de facto strona mogła się wyświetlać najczęściej na 1 i 2 drugiej pozycji w Google, co w połączeniu z wyświetleniami na dole strony dawało średnią pozycje 3 od góry. Efekt będzie taki, że zaostrzy się walka, wzrosną stawki, a będzie to nakręcane przez osoby nie znające specyfiki Ads. Pozornie, ponieważ strona po wycofaniu średniej pozycji strony, pozostanie na swoich dawnych pozycjach, ale Google nie będzie o tym już informował.

 

Co w związku z tym?

W raportach przesyłanych klientom pojawią się wkrótce zamiast średniej pozycji dwie nowe: % wyświetleń na najwyższej pozycji oraz % wyświetleń u góry strony. Powiązanie ich z ilością kliknięć i ze współczynnikiem klikalności CTR może więc dostarczyć nam informacji o tym jak realnie przebiega kampania. Przyjmuje się, że w zależności od branży CTR powinien optymalnie mieścić się między 1, a 10%.